söndag 5 december 2010

Belåten

När jag skrev för tidningen Groove skulle man som skribent komponera sin egen topp tio i december. Årets skivor skulle summeras, listas och publiceras.
Jag tyckte att det var asjobbigt.
Så många skivor som skulle tänkas över och ännu fler som man aldrig ens lyssnat på.

Så när jag nu gick igenom NME:s lista över årets 75 bästa skivor och drar jag en lättnadens suck för att jag slipper lista nånting i år. Samtidigt tänker jag: gu va tråkigt det är att gå igenom den här hyperbrittiska listan.

Robyn och First Aid Kit hade letat sig in, om än långt i från toppen, på listan. Det var ju kul. Men roligast var att These New Puritans har tagit hem förstaplaceringen.

These New Puritans var det första bandet jag intervjuade (och det på en brusig telefonlinje med sångaren som var på fest. Jättelätt att höra vad britten sa).
Jag var så enormt nervös att när jag väl genomfört intervjun hade jag jätteont i min ena arm. Tillslut fick jag ringa sjukvårdsupplysningen. Kvinnan i telefonen kom fram till att jag nog bara hade spänt mig konstigt och tyckte att jag skulle skölja vatten över armen (!) för det skulle vara avslappnande. Hon hade rätt.
Är jag riktigt nervös kan jag fortfarande få ont i min telefonarm vid intervjuer.

Det året hade jag TNP i toppen på min årsbästalista. De slog aldrig igenom, och de är fortfarande lite väl smala för att göra det, men att de nu hamnar i topp hos NME känns lite som bekräftelse.

Jag hade rätt.
(Och jag var före er [nme]. Höhö)

Bandet som gav mig en ond arm.

Den där intervjun finns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar