tisdag 21 september 2010

Ost på schemat

Mina studier på universitet är mycket varierande. Svårlästa böcker om spanska inbördeskriget och bökig grammatik varvas med... det här. Skojigare grejer.
Idag lyssnade vi på en låt av Ricardo Arjona. Och det var det ostigaste jag har hört. Kanske någonsin. Och då är jag ändå uppvuxen på en ensidig musikdiet bestående av dansband.

Låten handlar om en tjej från Havanna och en kille från New york. Hon är marxist, han är konservativ. Hon säljer sig på en bordell, han pluggar på UCLA. Hon dricker en kubansk mojito, han dricker champagne med jordgubbar.
Sedan träffas de och hör och häpna: de blir kära. Detta TROTS att de är så olika.

I refrängen förklaras hur hon glömmer bort Fidel och att deras kärlek blev som ett möte mellan Lenin och Lincoln, eller mellan Fidel och Clinton.
Sedan flyttar de till Paris. Hon försöker bli skådespelerska, och han försöker bli normal (!).

Jag är lite besviken att det inte riktigt framgår av min snabböversättning det fantastiska med låten. Men videon hjälper till. Den är också fin.
Den är lång, men efter runt 5 minuter hettar det till. Kan vara värt att vänta på.

Sångaren är förövrig väldigt framgångsrik och jättepoppis. Han gör tydligen bara balladas.



1 kommentar: