lördag 16 juli 2011

Pang pang

Mitt opartiska radiolobbande fortsätter. P4 är ju också bra. Ibland.
P4 dokumentär är inte lika case/katastrofbaserat som P3:s motsvarande program. Istället görs lite kortare dokumentärer (ca 45 minuter i podversion) som nedslag i verkligheten.
Det är ett förfärligt uttryck. Men nu använder jag det i alla fall. Det är morgon. Jag orkar inte komma på nåt bättre.

"Utan min pistol är jag naken" ger en inblick i vapenglada amerikanares hjärnor. Det snackas med en kvinna som inte bara vill bära skarpladdade vapen jämt, utan hon vill även bära dem synligt. När hon går på kalas med sina barn döljer hon dem ibland, men bara för att hon kan hamna i olägliga bråk med andra föräldrar.
Hennes egen dotter vet att hon inte får röra pistolerna - eftersom hon kan råka döda någon.

Varje dag dödas (ca) 86 personer av skjutvapen i USA. Då är det klart att man behöver kunna skydda sig.

Bild från sr.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar