torsdag 19 maj 2011

Banksyfilmen

Är Exit through the gift shop en mockumentär?
Vet inte.

Jag såg den igår. Filmen som skulle handla om Banksy, men som istället mest handlar om en snubbe som heter Thierry. Samtidigt som den dokumenterar de senaste årens största gatukonstnärers jobb och verk.

Filmen var kul och föredömligt kort. 86 minuter. Det är lätt att filmer utan tydlig handling blir rätt mastiga att titta på men som sagt: kul. Och intressant.
Allt är nog inte sant, det finns en del handlingsspår som är rätt kryddade eller rent påhittade, men det spelar ingen roll.

Jag vill berätta vad som händer, men jag låter bli. Men om vi säger så här, Thierry blir gatukonstnären självhajpade Mr Brainwash som gör vräkiga och fläkiga verk. Som en sorts gatukonstens Eurovision song contest.

Jag undrar jag om mr Brainwash inte är ett experiment dikterat av mr Banksy.

Men jag vet inte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar