tisdag 15 mars 2011

Bakbördan

Jag kan inte riktigt hantera det här med att baka.
Om jag får för mig att jag borde baka någonting, att det förväntas av mig, så känner jag mig jävligt dålig om jag inte gör det.
Hej hej stereotyp kvinnobörda.

Jag tycker att det är iofs ganska kul. Men det är säkert också bara för att jag är tjej.

Idag blev det födelsedagsmuffins till jobbarkompisMaja som fyller år imorgon.
Jag hade inte så många formar.
Det blev således 12 vanliga muffins och en jättemuffin.

Imorn blir det muffins till middag. Uppenbarligen.

4 kommentarer:

  1. Jag bakar bröd ibland och kakor när man ändå värmt ugnen och måste diska och plocka undan.

    Brödbakning har blivit en jättehobby bland 30+ män de senaste åren, kanske inte lika vanligt bland de yngre?

    SvaraRadera
  2. Det kommer säkert till viss del med åldern. Jag tycker att bakning är gött och bör preimieras, men det jag snackar om den här känslan av att andra kommer att bli besvikna på en (mig) ifall jag inte bakar.
    Jag har tänkt ett tag att jag ska börja baka med surdeg. Det ska ju vara trendigt. Och trendig vill man ju vara.

    SvaraRadera
  3. Om alla andra på jobbet turas om att baka till fikat eller födelsedagar så ja, då måste du nog baka också om du vill vara med och äta, annars nej.

    Det här med självpåtagna roller och inre upprojicerande av andras förväntningar förstår jag inte men det är kanske en personlighetsgrej? Gör det du måste och det du lovat i övrigt det du tycker är roligt och givande.

    Surdeg har jag bakat ett par gånger för att prova men det går attt göra gott bröd på ett par timmar med vanlig jäst så det blir nästan alltid det. Ingen kreddfaktor här :)

    SvaraRadera