onsdag 10 april 2013

Throw back night - låtar som är 20 år gamla

Jaha, här sitter jag och kollar upp album som släpptes 1993. Kändes ändå rätt akut såhär runt ett på natten.
Jag började fixa ihop en lista på spottan som jag kallade för "10 år sedan". Ganska många låtar in i listan insåg jag att herre, det är ju 20 år sedan.
Ja, 1993 var ett tag sedan när man tänker på det, men samtidigt - 20 år sedan?!

Jag var 9 år då, gillade rockringar och sånt. Var inte helt pålitlig rent musiksmakmässigt, och nu struntade jag faktiskt i att lägga in DJ Bobo på min spellista.
En annan av mina gamla favoriter var Sven Ingvars brottarhit Två mörka ögon. SOM jag lyssnade på den när den spelades på svensktoppen. Min mor är dessutom lite av en dansbandsjunkie så jag kan min beskärda del av låttexter från genren. Men Sven Ingvars kom inte heller med på listan.
Det var sjukt nära att East 17 gjorde det däremot. Men hiten de hade just 1993 (Deep) är lite beige. Take That kom med, trots att Babe inte har åldrats med dömycket värdighet.
Deleatade i detta nu Atomic Swing. Jag har alltid tyckt att de har varit märkligt obehagliga. OBS att det där fortfarande är min inre nioårig som talar, men näe, fortfarande märkt av gamla idéer. Skit samma om de eg är bra.

Med på spellistan är sanslöst grymma Rid of med med PJ Harvey, en massa låtar från Nirvanas In Utero, självklart Radioheads Creep, RATM, Smashing Pumpkins, Björk, Ace of Base, Culture Beat och och och och så vidare.

Depeche Mode släppte ett av sina minst synthiga och mest gospeliga album 1993, Song of faith and devotion, och tycka vad man vill om det men just "Songs..." har jag lyssnat sönder och samman i mina tonår. Den skivan la ironiskt nog grunden för mitt synthintresse.
Eftersom jag avskyr listor där det dräller av hela album är det bara nån eller några låtar med från albumen.

Och bob hunds BÄSTA låt är med!

Herregud vad insnöad jag blir. Sorry för det, här har ni listan.
Jag orkade inte riktigt leta upp fler gamla favoriter (pga av trött mitt i natten). Vad har jag glömt? Skriv och hjälp mig!

Här är en gammal bild på mig. Den är lite väl gammal ärligt talat, men den här skolkatalogen låg rent fysiskt närmast till hands. Bilden är från hösten 1992, jag går i tvåan, har sjömanskostym.


1 kommentar:

  1. väldigt intressant och bra musiksmak och blandning! Gällande det där med 20 år sen, man inser oftare och oftare hur fort tiden går. Att det var visst ganska länge sen som saker man kommer ihåg hände. Både lite skönt och på samma sätt lite jobbigt..

    SvaraRadera