lördag 16 mars 2013

Låt oss tala om Gengångare

Det lät inte direkt lättsmält när det pratades om en haussad fransk skräckaktig serie som hette Gengångare. Men glöm alla sådana tankar. Gengångare är så bra att jag fick lite andnöd när jag skulle se det sista avsnittet - och serien var borta från svt play. 

Hade serien gått även i TV hade den blivit hur stor som helst, men nu var den webbexklusiv och jag älskar det! Det är härligt att svt "vågar" låta den gå enbart på webben, att ge webbtittarna en pärla på det viset.

Även om serien är oerhört snygg så är det stämningen som gör den så speciell. Snygga serier finns det mängder av. Men det är den twin peaksiga känslan av något är väldigt fel som gör att det inte går att sluta titta. 

Gengångare utspelar sig i en liten stad där personer som varit döda i flera år börjar dyka upp. I första avsnittet kommer Camille hem. Hon dog för flera år sedan i en skolutflykt, men själv har hon ingen aning om det. Hon ser oskadd ut och beter sig helt normalt. Hon vräker i sig mackor i köket medan hennes mamma chockad tittar på.
Men man vet ju att det här kan inte sluta bra. De döda kan inte bara börja leva igen. Nä. Så funkar det inte. 

Nu har serien som sagt slutat gå på svt play, men den kommer att visas där igen senare i år. Det ska även spelas in en andra säsong nu i maj, så den kommer kanske 2014?

Jag rekommenderar ihjäl mig själv - se se seeeeee!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar