måndag 26 november 2012

Såhär springer jag

Jag fick en fråga om vilka som är mina favoritrundor i Göteborg. Att springa pratar jag om då. Andra rundor, typ pub kan vi ta en annan gång (men den handlar främst om Pustervik - Andra lång - Hagabion).

Jag utgår i stort sett alltid från min ytterdörr. Jag åker väldigt sällan någon annanstans för att springa. 

Jag springer absolut oftast i Slottsskogen. Jag bor nära och det är trevligt att få lite träd och sånt, även om det bara är asfalt som underlag. Där springer jag 6, 8 eller 10 km.
 
"Ytterrundan", alltså gångvägarna som går runt alltihop, är min grundrunda. Hemifrån mig så blir det ca 4,5 km.
Därifrån lägger jag på extraturer beroende på hur springsugen eller ostbågesugen jag är, exempelvis en skogsslinga eller ytterligare ett helt varv runt. 

Änggårdsbergen är fantastiska - på sommaren. På hösten och vintern är det mörk och blött. Men då springer jag genom Slottsskogen, genom Änggården och upp i Ängårdsbergen.
Man masar sig upp till toppen, där får man utsikt och känner sig hurtfrisk. Sen är det bara till att ta sig hem igen. 
Den rundan blir 7-9 km.
En gång blev den 16 km. Då hade jag fått för mig att jag skulle springa till Mölndal också.

När jag orkar tar jag mig till Skatås.
Åttan är kanon, milen är bra, femman sådär, och 18 kilometern är kuperad och uppenbarligen lång.

Problemet såhär års är att det blir mörkt. Jag är inte så rädd utav mig, men jag tycker om att se vägen. Därför springer jag ibland längs med gatorna.
Oftast blir det mariaplan-stigbergstorget-vagnhallen majorna-mariaplan (7 km).

Men ibland blir det broarna.
Majorna-Älvsborgsbron-Lindholmen-Göta älvbron-Majorna. En _riktigt_ tråkig sträcka, men bra runda.
Ibland springer jag hem från jobbet på Lindholmen och då blir det halva sträckan. Då måste man dock ha nåt att lyssna på, annars avlider man nånstans på Hisingen.



Obligatorisk bild på Älvsborgsbron från en hemfrånjobbetspring i somras.
 

2 kommentarer:

  1. Min farbror bor i närheten av Skatås. Där ska jag prova nästa gång. Saknar mitt Göteborg när jag läser din text (och ostbågar). :)

    SvaraRadera
  2. Förresten du, Cheetos och Köpenhamn i all ära men skriv mer om löpning så kommer jag läsa och kanske bli lite pepp att ge mig ut med snöfyllda skor runt minusgrader. Är det vår snart?

    SvaraRadera