fredag 8 oktober 2010

Skjorta på vift

Jag satt och sydde på en skjorta när jag såg någonting i ögonvrån. Och javisst, utanför mitt fönster hängde en (annan) skjorta och fladdrade för vinden.
Jag bor på översta våningen och varken jag eller mina grannar har balkonger. Ändå hängde den i stuprännan på en galge.

Jag var konfys.

Det är ju jättehögt upp och assvårt att nå.


Det visade sig senare, vilket jag misstänkte, att min skjortan tillhörde min granne. Han hade hängt ut den igårkväll när han var mindre nykter. När han kollade ut på morgonen hade galgen med skjortan blåsts iväg en liten bit.
Han kom på hembesök till mig, hävde sig ut genom förnstret och lyckades fiska hem skjortan.
Han darrade och jag tänkte att nån öl eller fem kanske bara hade varit bra för det halvt dödsföraktande tilltaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar