torsdag 19 januari 2012

Ett år äldre (det långa inlägget)

Idag fyller jag år. Det har varit en fin födelsedag med bakelser på jobbet, tårta och presenter på hemmaplan. Och korv med bröd.
För två år sedan fyllde jag i en enkät. Det har jag gjort igen. Året som 27, vad hände då:

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? – Jag hördes oregelbundet i riksradio. Sprungit flera lopp.
Höll du några av dina nyårslöften? – Jag tror inte jag hade några löften. Om jag hade det har jag lätt brutit dem.
Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? – Ja. Johanna och Andreas. Frida och Harald. Och kalmariter.
Dog någon som stod dig nära? – Ja.
Vilka länder besökte du? – Italien (Sicilien).
Är det något du saknat år 2011 som du vill ha år 2010? – mera kärlek, mera arbetstrygghet, mera självdisciplin och betydligt fler röda i regeringen.
Vilket datum från år 2011 kommer du alltid att minnas? – 19 januari, dagen då Felix dog. 23 juli, dagen efter Breivik och min syster skulle gifta sig.
Vad var din största framgång 2011? – Att jag fick jobbet. Och den _slitiga_ hösten som blev väldigt bra (t-ex- den här intervjun som blev så himla bra). Och göteborgsvarvet. Tamefan.
Största misstaget? – Att jag aldrig krävde semester från jobbet.< Har du varit sjuk eller skadat dig? – Djävulsk magkatarr?
Bästa köpet? – Ja, det var inte min telefon iallafall.
Vad spenderade du mest pengar på? – Hyra. Och min stundande australienresa.
Gjorde någonting dig riktigt glad? – Många små saker. Får jag säga att Refused kommer till wow?
Sårade någon dig? – Ja. Jag intalar mig att jag inte ältar.
Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2011? – Våld - Sista sekunden. Honey Bunny - Girls. Shake it out - Florence + the machine. När jag går ner - KKV & Norlie. Beat and the pulse - Austra, Hit me like a rock - CSS, harduingetmankandansatill - bob hund.
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? – Samma? Bättre? Jag har ingen aning. Det borde betyda sämre, eller?
Vad önskar du att du gjort mer? – Varit ledig mer.
Vad önskar du att du gjort mindre? – shotta. Varför har jag börjat shotta?
Hur tillbringade du julen? – Hemma hos pappa, med familjen.
Blev du kär i år? – Blev? Nä.
Favoritprogram på TV? – Sons of Anarchy och Dexter.
Bästa boken du läste i år? – Jag gillar Born to run som jag läser nu. Jag borde läsa mer, för med det språket så borde den inte vara den bästa.
Största musikaliska upptäckten? – Ingen aning. Har mest harvat i gamla hjulspår. Men visst var det i år jag fastnade för Florence and the machine?
Vad gjorde du på din födelsedag 2011? – Jag hade med mig veganska dammsugare till jobbet. Mer än så minns jag inte.
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? – Mer förälskelse. Mer resor.
Hur skulle du beskriva din stil år 2011? – Randigt, strumpbyxor, klänningar.
Vad längtar du mest efter med 2012? – Sommaren. Salta bad. Lugn. Löv. Och way out west.

Idag är tyvärr inte bara min födelsedag, utan även Felix dödsdag. Fina, fina Felix som dog oväntat och plötsligt i en bilolycka för ett år sedan.
Därför kan vi lyssna på den här:

Lyssna: "Jag försöker förklara för mamma att man inte kan åka bil till Dubai"

(Just nu är det strul med ljuduppspelningen på sr.se. Men klippet borde funka "asap", vad det nu kan innebära.)

Bakelser på jobbet. Grodornas ögon ledde till en märklig bröstdiskussion.
"Jag äter inget som kan amma".

Maränghjärta. Också från redaktionsdarlingarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar