söndag 16 oktober 2011

Hemligheten

Jag är inte mycket för självhjälpsböcker. Självutnämnda livscoacher får mig att kräkas. Kanske inte bokstavligt, men ja, ändå.
Men på Sicilien läste jag Hemligheten, skriven av psykoterapeuten Egil Linge och journalisten Dan Josefsson.
Det är ju en självhjälpsbok, men jag poängterar med eftertryck för mig själv att det handlar om psykologi och inte några hittepåteorier som nån glad jävel kommit på för att frälsa osäkra stackare. Sådant tror ju inte jag på.

Hemligheten utgår ifrån anknytningsteorier för att ge svar på varför man agerar som man gör som vuxen när man ska försöka sig på en (kärleks-)relation.

Det tog mig 160 av 161 sidor innan jag acceptera vem av alla exempelpersoner jag är.
Fan!
Det är så knäckande och spännande att se igenom sitt eget beteende. Frågan är hur man ska kunna förbättra sig själv utan att det känns helt fel. Man beter sig ju ändå oftast på ett visst sätt eftersom det känns rätt och riktigt, alternativt som den enda utvägen.

Från att ha varit skeptisk till det mesta i boken missionerar jag nu flitigt bland mina vänner. Och hatar mig själv lite för det. Men här har vi Elin som sitter och finner sig själv vid frukostbordet.

1 kommentar:

  1. jag har också läst den, och blev lika fascinerad jag! :) tror banne mig att ett och annat fastnade också. en stor del (eller den största delen) är just att se sin egen del i sammanhanget. vill man så kan man (förändra)! ;)

    SvaraRadera