onsdag 16 juni 2010

Jag är skeptisk

När jag blir 82 ska jag bli som James Randi. Kanske inte lika skäggig, kanske inte lika kort, men ändå.

Jag var på föresläsning (när jag egentligen borde varit hemma och skrivit arbetsansökan) med den lille amerikanske superskeptikern. I en herrans massa år (han är ju onekligen jättegammal) har James avslöjat buffel och båg-makare. Alla som sysslar med ovetenskapligheter ligger risigt till.

En klassisker är till exempel hur han avslöjade [pastor] Peter Popoff som helade högt och lågt på sin församling.



James Randi Educational Foundation erbjuder en miljon dollar till den som lyckas bevisa sina paranormala förmågor. Folk som pratar med döda, som trollar, helar, och så vidare. Och allra helst då personer som tjänar sitt levebröd på att låta andra nyttja dennes förmåga.

Ingen har lyckats.

Många vill inte ens försöka.

Det är kul.

2 kommentarer:

  1. Vid signeringen,
    Randi: Are you a rich widow?
    Anna: No, not yet.
    Randi: To bad... I'm looking for one you see. You give me a call when you become a rich widow?

    (^-^)d

    SvaraRadera
  2. hahaha! Han är ju fantastisk. Du var kanske lik Sophia Loren?

    SvaraRadera